Autorka: Kerri Maher Wydawnictwo Znak Jednym Słowem
Powieść biograficzna inspirowana życiem Amerykanki Sylvii Beach, która w 1919 roku założyła w Paryżu księgarnię Shakespeare and Company, której sukces przerósł najśmielsze oczekiwania bohaterki. Księgarnia stała się nie tylko miejscem sprzedaży książek, ale również centrum nowoczesnej, kulturowej myśli, punktem wymiany wiedzy. Wśród stałych bywalców znajdowały się tak reprezentatywne nazwiska jak Ernest Hemingway, Ezra Pound, no i sam James Joyce. Ten ostatni pisarz odgrywa szczególną rolę w fabule, ponieważ autorka zabiera nas za kulisy procesu wydawniczego „Ulissesa”.
To właśnie Sylvia Beach jako pierwsza wydała dzieło, które po dziś dzień jest gigantem wśród osiągnięć literatury pięknej i stanowi wyzwanie dla czytelników. Mamy zatem w tekście dwa intrygujące wątki: obraz międzywojennego środowiska literackiego skupionego wokół księgarni Sylvii Beach i jej dążenia do druku powieści Joyce’a. Zarówno jeden, jak i drugi wątek został ukazany wiarygodnie, w oparciu o dużą wiedzę i pasję autorki.Autentyczne postaci na czele z protagonistką przenikają treść jak w „O północy w Paryżu” Woody’ego Allena, przy czym książka Kerri Maher wypada mniej pocztówkowo. Czytelnik „Księgarni w Paryżu” jest w lepszej sytuacji niż widz Allena.
Będzie mógł w większym spokoju poznawać krok po kroku tę dziejącą się głównie w latach dwudziestych historię, chłonąć paryski spleen i paryską radosną twórczość tamtej epoki. Dla fanów (zwłaszcza tych z określoną wiedzą na temat historii literatury XX wieku) książek jako takich, czytelnictwa, księgarni i bibliotek, czyli świątyń literatury – prezentowana pozycja okaże się jedną z najprzyjemniejszych przygód literackiej jesieni. Oprawa twarda, szyta.