Autorka: Natasha Farrant Wydawnictwo: Dwukropek
Poziom: BD III
Natasha Farrant (I raz na liście) pisze książki dla dzieci, jak również powieści historyczne dla starszych czytelników. Jest ceniona, nominowano ją do kilku istotnych nagród literackich. W prezentowanej powieści dokonała ważnej rzeczy. Mianowicie, osadziła akcję kilka miesięcy po zakończeniu I wojny światowej – praktycznie nieobecnej w piśmiennictwie przeznaczonym dla dzieci i młodzieży.
W centrum wydarzeń stawia dwójkę dwunastolatków: Lottę i Bena. Bohaterowie poznają się na początku powieści. Obydwoje samotni, przetrąceni przez wojnę. Lotta straciła rodziców w katastrofie lotniczej, trafia pod opiekę wujka i ciotki, ale ci będą typowym przykładem porzekadła: „z rodziną wychodzi się najlepiej na zdjęciach”. Obrzydliwi materialiści odeślą dziewczynkę do szkoły z internatem. Z kolei mieszkającego w domu dziecka Bena wyciąga z niego Nathan, kapitan rzecznej barki. Mężczyzna zginął podczas wojny. Oprócz Bena adoptował wtedy jeszcze jednego chłopca, starszego nieco Sama. W efekcie działań wojennych ślad po nim zaginął. Ben musi go odnaleźć. W przeciwnym razie grozi mu powrót do sierocińca.
Bohater łączy siły z Lottą i wspólnie wyruszają oni w podróż barką z Wielkiej Brytanii do Francji. Mają dwa cele: odnalezienie Sama oraz babci Lotty. Fabuła ma pewne uproszczenia, ale urocze nieprawdopodobieństwo wpisane w ten układ wydarzeń to po prostu potęga wyobraźni równoważona do tego uczciwie oddanymi realiami świata po wojennej katastrofie: z ponurym krajobrazem zgliszcz, kulejącą edukacją, ludźmi (również tymi najmłodszymi) pozostawionymi samym sobie. W pewnym momencie do podróżujących dzieci dołącza nauczycielka, Clara – kolejna poraniona dusza.
Powieść czyta się bardzo szybko. Autorkę należy pochwalić nie tylko za zmyślną fabułę i konkret historyczny. Farrant niezwykle profesjonalnie uchwyciła samą żeglugę. Widać, że zna się na tym doskonale, ewentualnie przeprowadziła dokumentację. Przygodowa powieść o niekwestionowanych walorach poznawczych uczy też cierpliwości w obcowaniu z długą lekturą. Oprawa twarda, szyta.