Autor: Tom Shone Wydawnictwo Znak Koncept
Trzecia na polskim rynku książka Toma Shone’a. Poprzednio: „Tarantino. Nieprzewidywalny geniusz” (p. 15/2022), „Woody Allen. Portret mistrza” (p. 23/2015). Tym razem przyszła pora na Christophera Nolana, którego przynajmniej jeden film zapewne widziała większość użytkowników telewizora lub komputera. Prezentowana pozycja to przykład wzorcowej, precyzyjnej (w pisaniu o kinie Nolana nie można inaczej) filmologii, w której autor twórczość tego wybitnego reżysera po prostu okiełznał. I choć czasem książka sprawia wrażenie skomplikowanej równie jak fabuły Nolana, z zachwytem będzie ją czytał każdy kinomaniak.
Nolan nie ma ani maila, ani telefonu komórkowego. Niewiele wiadomo na temat jego prywatności, choć z Shonem zna się akurat od ponad dwudziestu lat. Autor przebywał wielokrotnie w domu Nolana i to właśnie w nim zbierał materiały do książki opartej na wielogodzinnych dyskusjach z reżyserem, który, co ważne, nie przepada za udzielaniem wywiadów. O samym Nolanie dowiadujemy się dzięki temu trochę więcej, ale nie ma w tym ani krzty kontrowersji – jeśli ktoś na taką by liczył, głęboko się rozczaruje.
Natomiast szeroki kontekst, jakim Shone obudowuje znakomite analizy filmów, naprawdę imponuje. Wreszcie można usiąść wygodnie i ze spokojem zrozumieć fugową strukturę „Dunkierki”, elementy fizyki spekulatywnej w „Tenet” czy marzeń sennych w „Incepcji”. Ponadto całe mnóstwo odwołań do filmowej klasyki, która posłużyła Nolanowi jako inspiracja, bogata warstwa ilustracyjna (stare plakaty filmowe, zdjęcia z planu), informacje stricte realizacyjne (światło, montaż, kompozycja kadru, dźwięk). Pozycja zawiera filmografię, bibliografię, indeks (również z tytułami filmów). Oprawa twarda, szyta.