Autorka: Keum Suk Gendry-Kim Wydawnictwo Kultura Gniewu
Południowokoreańska autorka komiksów Keum Suk Gendry-Kim jest już dobrze znana polskim miłośnikom komiksu ze słynnego dzieła „Trawa. Żywa historia. Opowieść byłej przymusowej pracownicy seksualnej” (2021). Była to opowieść o wywodzących się najczęściej z biednych rodzin młodych Koreanek porywanych przez Japończyków podczas II wojny światowej i przymuszanych do pracy w domach publicznych. Autorka pozostała wierna tematowi wojny, tyle że „Czekanie” odwołuje się do Wojny Koreańskiej (1950-1953). Keum Suk Gendry-Kim korzysta z historii własnej rodziny. „Czekanie” z pewnością jest jednym z najbardziej wyrazistych przykładów autobiografizmu w twórczości literackiej.
Podczas wojennej zawieruchy – ucieczki z północy na południe kraju – zaginął pierwszy syn i mąż matki autorki komiksu. Bohaterka „Czekania” składa obietnicę matce, że odnajdzie tegoż pierwszego syna. Scenariusz rozwija się na dwóch planach czasowych: w czasie wojny i współcześnie. W początku lat 50. jesteśmy świadkami konfliktu wojennego zmieniającego życie ludności cywilnej w koszmar na jawie. Z kolei współcześnie (dokładnie w roku 2020) matka bohaterki wciąż szuka możliwości – głównie na poziomie wiary – nawiązania kontaktu z zaginionymi.
Korespondencja sztuk wizualnych i fabuły jest silną stroną „Czekania”. Warstwa ilustracyjna stanowi jakby osobną metaforę, którą można studiować z pominięciem tekstu. Razem jednak słowo i obraz tworzą tutaj zwartą grupę znaczeń. „Czekanie” ma szansę na miano klasyki współczesnej powieści graficznej. Oprawa miękka, klejona.