Autorka: Rana Foroohar Wydawnictwo: Poltext
Większość osób korzystających z dobrodziejstw technologicznych traktuje je bezrefleksyjnie, bez szczypty krytycyzmu, a macki Google, Apple, Facebooka, Amazona sięgają coraz dalej. Idealny produkt dla idealnych – bo bezmyślnych konsumentów – zbiera żniwo, stał się – zgodnie z nadrzędną tezą książki – kimś pokroju Frankensteina z powieści Mary Shelley.
Rana Foroohar jest wysoko postawioną dziennikarką biznesową „Financial Times”, komentatorką ekonomiczną CNN. W prezentowanej pozycji przedstawia bardziej cienie niż blaski wielkich – wymienionych wyżej – korporacji. Pisze o pozornej wolności w Internecie, problemach rynku wydawniczego w związku z ekspansją darmowej informacji w wyszukiwarkach, rozwoju funkcjonowania władzy w sieci, kampanii wyborczej w USA przed wyborami prezydenckimi w 2016 roku, która na zawsze zmieniła promocję polityczną.
W moim odczuciu najlepiej wypada ujęcie historyczne. Autorka przedstawia pewne procesy, które doprowadziły nas do momentu, kiedy zostało jedno wyjście awaryjne: wiedza. Lektura jest dynamiczna, lekka, poszerza horyzonty. Oprawa miękka, klejona.