Autorka: Małgorzata Terlecka-Reksnis Wydawnictwo Poznańskie
Druga na liście pozycja dziennikarki i reporterki piszącej dla „Polityki”, „Rzeczpospolitej”, „Notatnika Teatralnego”, „Twojego Stylu”. Poprzednio zaprezentowaliśmy: „Holoubek – rozmowy” (p. 12/2008). Książka składa się z różnych form, co zapowiada podtytuł „Fragmenty”: w dużej mierze z elementów wywiadu rzeki, jak również zapisków z dziennika, notesu, ćwiczeń ze studentami Akademii Teatralnej.
Wojciech Pszoniak jako aktor totalny i wszechstronny, grający często spazmatycznie (zob. „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego”), ale i z odcieniem komediowym w dziełach niekomediowych („Austeria” Jerzego Kawalerowicza czy „Siedem pięter” Andrzeja Barańskiego), był też totalnym rozmówcą. Tekst jest niezwykle żywy, pełen pasji, zaciekłej walki o każdy metr życia twórczego. Oczywiście dowiadujemy się co nieco o Pszoniaku prywatnym, ale myślę, że akurat w przypadku tej postaci jest to mniej istotny wątek, chyba że zostanie prawidłowo odczytany, tzn. w kontekście aktorstwa, z którego Pszoniak uczynił sztukę najwyższych lotów zarówno w teatrze, jak i w kinie.
Opowiada o tym tonem gorącym, widać pragnienie podzielenia się wiedzą wewnętrzną i czysto merytoryczną. Przy okazji lektura jest lekcją historii kina polskiego, a na pewno jej fragmentów z udziałem Pszoniaka. Warto powspominać chociażby trudną, niecierpliwą zagraniczną recepcję „Korczaka”. Pozycja zawiera spis ról aktora, oraz indeks nazwisk. Oprawa miękka, klejona.