Autorka: Sylwia Zientek Wydawnictwo: Agora
Najnowsza książka Sylwii Zientek, znanej autorki powieści historycznych. Poprzednio na liście: „Bunt chimery” (p. 9/18). Zientek podejmuje w niej bardzo atrakcyjną tematykę.
Na warsztat bierze życie i twórczość artystek, które wyprzedziły czas, ale dziś – poza nielicznymi wyjątkami pokroju Tamary Łempickiej – pamięć o nich nie jest dostatecznie trwała; wyłączając pamięć koneserów sztuki. Autorka zajmuje się głównie malarkami, np. Anną Bilińską (pod koniec czerwca w warszawskim Muzeum Narodowym będzie można oglądać poświęconą jej wystawę), Ireną Reno, Alicją Halicką, Anielą Pająkówną.
Powstała więc wyjątkowa książka biograficzna o kobietach z niebywałymi talentami plastycznymi, prawdziwych pionierkach przecierających szlaki dla potomnych. Wylądowały w Paryżu, tu mogły się rozwijać w tempie nieznanym pod zaborami, chłonęły miasto w jego najbardziej artystycznej dzielnicy, łamały konwenanse. Zagraniczne wojaże nie wiązały się wyłącznie z sukcesami. Gorsze momenty były przypłacane brakiem pieniędzy na elementarne wydatki (vide: schyłek życia Olgi Boznańskiej) lub dramatami uczuciowymi jak w przypadku Pająkówny, która uwikłała się w wyniszczającą relację ze Stanisławem Przybyszewskim. W tym wątku siłą rozpędu pojawiają się inne historie o młodopolskiej chuci (vide: porzucenie Jana Kasprowicza przez żonę również na rzecz Przybyszewskiego).
Gdzieś dookoła snuje się tło historyczne. Portret tamtych lat – naznaczonych konfliktami zbrojnymi i niepokojem – stanowi istotny i obowiązkowy dodatek do motywu przewodniego. Pozycja zawiera wiele reprodukcji (także obrazów zniszczonych podczas powstania warszawskiego), fotografii, bibliografię oraz indeks osób. Całość stoi na wysokim poziomie edytorskim. Oprawa twarda, szyta.