Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd


Autor: Stanislas Dehaene
Wydawnictwo: Copernicus Center Press

 

Znany francuski neuronaukowiec poznawczy, profesor Katedry Eksperymentalnej Psychologii Poznawczej w Collège de France oraz członek Francuskiej Akademii Nauk z pasją opowiada o niezwykłej zdolności naszego mózgu do uczenia się oraz działaniu sztucznych algorytmów uczenia się w komputerach.

Omawia najważniejsze algorytmy używane przez mózg, zaangażowane w nie obwody, architekturę mózgu oraz fundamenty skutecznej nauki. Uczenie się uważa za największy talent naszego gatunku – we wstępie pisze, że „nie jesteśmy po prostu „Homo sapiens”, lecz „Homo docens” – gatunkiem, który naucza sam siebie” (s. 17). W książce dokonuje imponującego przeglądu przełomowych badań, słynnych eksperymentów oraz najnowszych odkryć w psychologii poznawczej, neuronaukach, sztucznej inteligencji i pedagogice.

Praca podzielona jest na trzy części – pierwsza przedstawia siedem definicji uczenia się oraz wyjaśnia, dlaczego nasz mózg uczy się lepiej niż współczesne komputery. Część druga koncentruje się na mózgu niemowląt, przebiegu procesu uczenia się, plastyczności oraz recyklingu mózgu. Natomiast część trzecia zawiera omówienie filarów nauki, takich jak: skupienie uwagi, aktywne zaangażowanie się, informacje zwrotne o błędach oraz powtarzanie i konsolidacja. Autor porusza też wiele ciekawych zagadnień związanych z edukacją, a swoje pomysły dotyczące zoptymalizowania potencjału dziecka prezentuje w rozdziale końcowym.

W książce znajdziemy mnóstwo interesujących ustaleń i badań naukowych, przykłady ilustrujące nadzwyczajne zdolności ludzkiego mózgu (np. do formułowania hipotez), historie pacjentów (m.in. młodego malarza Nico, któremu w wieku trzech lat usunięto prawą półkulę mózgu), badania obrazowe mózgu, propozycje eksperymentów myślowych i zadań, a także odniesień do filmów oraz literatury.

Książka zawiera przypisy, bibliografię, indeks oraz ilustracje. Przystępnie napisana, wartościowa lektura pokazująca potencjał ludzkiego mózgu. Oprawa twarda, szyta. Polecam zainteresowanym tematem.