Autor: Jason Schreier
Wydawnictwo SQN
Amerykański dziennikarz śledczy, autor książki „Krew, pot i piksele” (2017) ponownie bierze na warsztat najbardziej lukratywną gałąź przemysłu rozrywkowego, jaką jest branża gier wideo.
Tym razem przygląda się karierom i historiom ludzi związanych z tą branżą – deweloperów, designerów, grafików, scenarzystów, reżyserów, inżynierów dźwięku oraz producentów – odsłaniając kulisy ich pracy. Równocześnie śledzi losy studiów (także małych, niezależnych) oraz firm produkujących gry. Opisane historie opierają się na wywiadach przeprowadzonych przez reportera z bohaterami, m.in. ze słynnym projektantem i reżyserem gier fabularnych – Warrenem Spectorem. Wyłania się z nich dość ponury obraz branży gier, która jest wyjątkowo nieprzewidywalna i nie potrafi zadbać o swoich pracowników.
Wielu rozmówców opowiada o realizowaniu swojej wielkiej pasji i sukcesach, ale też o życiu w nieustannym niepokoju, braku stabilnego zatrudnienia, częstych przeprowadzkach, masowych zwolnieniach (zdarzają się sytuacje, że budowany miesiącami zespół, nawet dwustuosobowy, zostaje zwolniony z dnia na dzień, bez ostrzeżenia i odpraw), wypaleniu zawodowym, presji i depresji. Również studia stają się ofiarami nieprzewidywalności branży, pogoni za nowymi trendami, konkurencji czy korporacyjnej bezwzględności. Reporter z pasją opisuje też proces produkcji kultowych gier i pokazuje oddziaływanie ich na kulturę popularną.
Ciekawie, dobrze napisany reportaż, który pewnie bardziej przypadnie do gustu czytelnikom interesującym się branżą gier niż szerokiemu kręgowi odbiorców. Okładka miękka, klejona. Polecam zainteresowanym tematem.