Autor: Wojciech Harpula
Wydawnictwo Literackie
Co nie działa w polskiej szkole? Ostatnio wielu z nas zadaje sobie to pytanie. Wielu także chciałoby coś zmienić, lecz zmiany wywołują silne emocje zarówno po stronie nauczycieli, edukatorów, jak i rodziców posyłających do szkół swoje dzieci. Wojciech Harpula podejmuje drażliwy temat, robi to w momencie, gdy wokół edukacji panuje gorąca atmosfera, lecz zachowuje zimną głowę i nie traci z oczu tego, co najważniejsze w rozmowie o polskiej szkole czyli uczniów, dla których ona istnieje. Zamieszczone w książce rozmowy dotyczą tego, dokąd zmierza szkoła w naszym kraju, dlaczego brak w niej warunków do harmonijnego rozwoju, czemu nie trenuje się w niej umiejętności kluczowych z punktu widzenia psychologii, socjologii i współczesnej pedagogiki, skąd czerpie siłę nieśmiertelny kult oceniania i dlaczego uczniowie oraz nauczyciele czują się zagubieni, przemęczeni i sfrustrowani. Autor zaprasza do dialogu naukowców, pedagogów, działaczy oświatowych, psycholożkę oraz prawnika, oddaje także głos uczniom – wszyscy zgodnie wskazują na kryzys polskiej oświaty. Rozmówcy Wojciecha Harpuli wyjaśniają, dlaczego mamy do czynienia z patoedukacją, stawiają naprawdę celne diagnozy i odważnie wskazują jak naprawić to, co zepsute. Publikacja pozwala lepiej zrozumieć sytuację dzieci i młodzieży, przyjrzeć się ich kłopotom i zaniedbaniom zafundowanym przez dorosłych. Problem jest o wiele głębszy niż lista szkolnych lektur czy nowy przedmiot, który choć nie obowiązkowy jest obowiązkowo komentowany przez wszystkie partie polityczne i ich zwolenników, nie pomijając szarych obywateli. Niestety edukacja w Polsce wymaga rewolucyjnej zmiany systemowej, dużej empatii, jasnych i możliwych do zrealizowania celów a także zrozumienia tego, jakie wyzwania czekają dzisiejszych uczniów w przyszłości. Bardzo polecam książkę wszystkim, którzy nie lubią szkoły oraz tym, którzy ją mimo wszystko kochają, wciąż wierząc, że może być ona kuźnią wielkich serc i pięknych umysłów. Oprawa miękka, klejona.