Autorzy: Haruki Murakami, Seiji Ozawa Wydawnictwo Muza
Sześć opublikowanych w prezentowanej pozycji rozmów z Seijim Ozawą Haruki Murakami przeprowadził między listopadem 2010 a lipcem 2011 r. Dla japońskiego dyrygenta był to czas rekonwalescencji po poważnej operacji. Zmuszony do chwilowej przerwy od występów i pracy nad partyturami maestro z chęcią przyjął propozycję Murakamiego. Dzięki temu obecnie również polski czytelnik ma okazję poznać treść rozmów dwóch wybitnych japońskich osobistości, miłośników muzyki i ich odmienne sposoby odbierania dzieł muzyki klasycznej.
Rozmówcy słuchają płyt z bogatej kolekcji Murakamiego i analizują różne wykonania tego samego utworu. Przez sporą część dyskusji przewija się nazwisko Glenna Goulda – kanadyjskiego pianisty i kompozytora, który zyskał rozgłos dzięki nietypowym wykonaniom “Wariacji Goldbergowskich” i innych utworów Bacha – oraz sylwetki dyrygentów Leonarda Bernsteina i Herberta von Karajana, z którymi Ozawa współpracował.
Prowadzone przez amatora i znawcę rozmowy o muzyce Beethovena, Brahmsa i Mahlera przerywane są tzw. “Interludiami” (termin przejęty oczywiście z muzyki, oznaczający przede wszystkim pasaż organowy grany pomiędzy zwrotkami hymnu religijnego), czyli krótszymi rozmówkami, odbiegającymi nieco od analizy klasycznych utworów i sposobów ich interpretacji w stronę innych fascynacji muzycznych (jazz, blues), refleksji na temat związku między muzyką a literaturą i zabawnych anegdot. Interesujący w tej części książki wydaje się pogląd Ozawy na zjawisko maniakalnego kolekcjonowania płyt i manii w ogóle. Japoński dyrygent uważa, że za maniactwem często (choć nie zawsze) stoi jedynie chęć posiadania towaru, niekoniecznie pasja.
Książka będzie wyjątkowo przyjemną lekturą dla prawdziwych wielbicieli muzyki klasycznej. Oprawa miękka, klejona.