Palester Lech Dzierżanowski

Palester

Palester Lech DzierżanowskiAutor: Lech Dzierżanowski                                                 Wydawca: Polskie Wydawnictwo Muzyczne

 

Życie i twórczość Romana Palestra mogło stać się przedmiotem arcydzielnej książki biograficznej pokroju dzieł Andrzeja Franaszka. Ten wybitny kompozytor jest jednak w Polsce postacią na tyle zapomnianą, że zapewne jego nazwisko nie powie nic nawet studentom pierwszych lat muzykologii.

Przypomnieniem jego sylwetki zajął się jednak inny znakomita pianista i menadżer kultury – Lech Dzierżanowski (I raz na liście). Nie ulega wątpliwości, że palce autora czują się lepiej na klawiszach instrumentu niż komputera, ale należy podkreślić, że w tym przypadku nie ma to większego znaczenia.

Po pierwsze, wydanie jest skromne, właściwie kieszonkowe (zgodnie z ideą serii „Małe monografie”). Po drugie, tak czy inaczej Dzierżanowski wykonał kawał ciężkiej roboty. Udało mu się wskazać najciekawsze fakty z życia Palestra; a był to człowiek dość mocno uwikłany w wypadki historyczne (vide: konsekwencje jego działalności w Radiu Wolna Europa). Dzierżanowski jednocześnie wplata w narrację treści dotyczące samych kompozycji, niesamowitego i wszechstronnego talentu Palestra; pracował on wszak dla filmu (rodacy kojarzą przebój „Baby, ach te baby” wykorzystany w „Zabawce” Michała Waszyńskiego; jego kompozytorem był właśnie Palester), ale tworzenie skomplikowanych struktur również nie było mu obce.

Palester może uchodzić za wzór łączenia pracy w kulturze popularnej i wysokiej. Publikacja zainteresuje z oczywistych względów głównie środowiska melomanów, ale przecież nie wszyscy Polacy podrygują do piosenek Zenka Martyniuka. Dlatego warto docenić koncept Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz efekty działań Lecha Dzierżanowskiego na rzecz upamiętnienia wielkiego artysty. Pozycja zawiera indeks osób, dyskografię Palestra i propozycje bibliograficzne. Oprawa miękka, klejona. Bardzo polecam.