Świat na miarę

 

 

Autorka: Nathalie Skowronek
Wydawnictwo Sedno

 

To pierwsza powieść przetłumaczona na język polski belgijskiej pisarki średniego pokolenia – Nathalie Skowronek. Autorka pochodzi z rodziny, która od pokoleń zajmowała się szyciem i sprzedażą ubrań.

Jej żydowscy dziadkowie urodzili się w Polsce. Sama przez siedem lat trudniła się handlem odzieżą. Nauczyła się podejmować szybkie decyzje, analizować trendy i ceny, przeszukiwać hurtownie i sprowadzać do Belgijskiego butiku kolekcje, które miały szansę na powodzenie.

Dopiero po jakimś czasie zaczęła zastanawiać się nad pochodzeniem tych ubrań. Myślała o trudnych warunkach pracy robotników. Dotąd trwała w przekonaniu, że wolny handel jest jedynym dobrym rozwiązaniem, wierzyła w równowagę popytu i podaży, w konieczność wykorzystywania okazji, w nieubłagane następstwo pór roku i sezonów. Dopiero później dowiedziała się czym jest swetshops – produkcja oparta na wyzysku pracowników.

Dla Żydów praca zawsze była najważniejsza, nadawała sens, pozwalała utrzymać rodzinę, wyedukować dzieci. Tę cechę wykorzystali Niemcy tworząc Auschwitz, z jego hasłem przewodnim – „Arbeit macht frei”.

Autorka wspomina dzieciństwo w wielkim domu handlowym w Gandawie. Czytelnik poznaje historię krawiectwa i pierwszej maszyny do szycia wynalezionej przez Isaaca Meritta Singera. Obserwuje rozwój paryskich domów handlowych Au Bon Marche i Galeries Lafayette, przygląda się legendarnym angielskim butikom i wciąż powracającym trendom na szycie miarowe.

Protoplaści autorki opuścili Polskę w latach dwudziestych, z powodu nasilającego się antysemityzmu i „nędznej gospodarki”. „Kraj, który przyjął do siebie Żydów i przez ponad tysiąc lat dawał im schronienie na dobre i na złe, niewiele miał już wówczas do zaoferowania” – pisze Skowronek. Wielu osiedliło się wówczas we Francji.  Aż osiemdziesiąt procent pracowników branży tekstylnej stanowili tam Żydzi. Dziadkowie autorki wybrali Charleroi nieopodal Brukseli i handlowali futrami.

Wspomnienia układają się w rodzaj patchworku skomponowanego z anegdot, historii rodu, wydarzeń społecznych i politycznych oraz zmieniających się trendów.

Publikacja adresowana do czytelników interesujących się modą, krawiectwem, ale także tematyką społeczną, wyzyskiem i globalizacją.

Polecam. Oprawa miękka, klejona.