Ciągła prosperita, mała stabilizacja czy pełzająca recesja? Jaki jest stan polskiego kina?

Debata filmoznawcza: Ciągła prosperita, mała stabilizacja czy pełzająca recesja? Jaki jest stan polskiego kina?

Jak właściwie jest ze współczesnym polskim kinem, dobrze? Parafrazując Skrybę z „Asteriksa i Obeliksa” należałoby pewnie odpowiedzieć: „Nie ma tak, że dobrze albo niedobrze”. Z jednej strony rodzime filmy wciąż bywają doceniane na festiwalach i lądują na oscarowych shortlistach, a z drugiej nadszarpnęły zaufanie widowni, która odpływa z kin do streamingu, a także krytyki zarzucającej twórcom schematyczność i brak skłonności od eksperymentowania. Skąd biorą się te problemy i jak sobie z nimi poradzić? W czym, niezależnie od bolączek, tkwi siła polskiego kina i gdzie upatrywać szans na rozwój jego potencjału? Na te i inne pytania spróbowaliśmy odpowiedzieć w towarzystwie znakomitych gości – dyrektorki artystycznej FPFF w Gdyni Joanny Łapińskiej oraz pisarza i dziennikarza Krzysztofa Vargi. Rozmowę poprowadził krytyk filmowy Piotr Czerkawski. Wydarzenie odbyło się 24 stycznia 2025 roku o godzinie 18:00 w sali im. Stanisławów Kierbedziów.

„Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel)

Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc

25 czerwca 2025 w naszej Bibliotece odbyły się warsztaty dla bibliotekarzy, które przeprowadziła Roksana Jędrzejewska-Wróbel, autorka cenionych i lubianych przez czytelników książek dla dzieci i młodzieży.

Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach i współczesnym świecie? Czy literatura dla młodzieży ma jeszcze sens? Jak sprawić, żeby książka stała się pretekstem do rozmowy? Warsztaty oparte były o książki autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel – te z serii „Siedem szczęśliwych. Baśnie nie dość znane” oraz powieści „Stan splątania” i „W krainie snów”.

„Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel) „Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel) „Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel) „Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel)

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa „Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel) „Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel) „Samotni, smutni, zmęczeni. Czego potrzebują dziś dzieci i nastolatki i czy książki mogą im w tym pomóc” (prowadzenie Roksana Jędrzejewska-Wróbel)

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej – gra terenowa

18 czerwca 2025 roku w naszej Bibliotece odbyły się warsztaty z tworzenia gier miejskich, a po nich bibliotekarze wzięli udział w prawdziwej grze WARSZAWSKIE PUZZLE. Warsztaty i grę poprowadził Mark Westin (Imprezart). Autorką zdjęć z przebiegu gry miejskiej jest Monika Westin.

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

fot. Monika Westin

„Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa „Warszawskie puzzle. Zagrajmy na Koszykowej” – gra terenowa

Aktywności… i KROPKA. Warsztaty i scenariusze zajęć dla bibliotekarzy

Aktywności… i KROPKA. Warsztaty i scenariusze zajęć dla bibliotekarzy

6 czerwca w Bibliotece na Koszykowej odbyły się zajęcia zatytułowane „Aktywności… i KROPKA. Warsztaty i scenariusze zajęć dla bibliotekarzy”. Warsztaty zorganizowane przez nas we współpracy z wydawnictwem Kropka poprowadziła Agnieszka Kownatka-Ruszkowska – miłośniczka literatury dla dzieci i młodzieży, finalistka konkursu Nauczyciel Jutr@ i nauczycielka bibliotekarka w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Warszawie, a także członkini Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego.

Aktywności… i KROPKA. Warsztaty i scenariusze zajęć dla bibliotekarzy

Uczymy się planować


Autorka: Agnieszka Łubkowska
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Poziom: BD I

 

 

Kolejna część serii „Szkoła i ja” wspierającej dzieci w wieku wczesnoszkolnym; poprzednio na liście: „Ćwiczymy koncentrację” p. 17/2024.

Tym razem Agnieszka Łubkowska, trenerka zdolności poznawczych (która specjalizuje się w metodach korygowania dysleksji, ADHD, dyskalkulii i dysgrafii), zachęca młodych czytelników do rozwijania umiejętności efektywnego zarządzania czasem. Przekonuje, że dzięki odpowiednio zaplanowanym zadaniom (związanym z nauką czy obowiązkami domowymi) zostanie im więcej czasu na zabawę i odpoczynek, a w dodatku nauczą się brania odpowiedzialności za swoje sprawy.

Bohaterami książki jest rodzeństwo – Maja i Franek. Oboje wykorzystują w życiu codziennym zabawy uczące kontrolowania czasu (np. „Czas na opowieść”), metody pomagające w nauce (np. pomodoro), kreatywne narzędzia (takie jak drzewo celów i planer), a także wskazówki udzielane przez rodziców oraz nauczycielkę w szkole. Porady te dotyczą m.in. ustalania priorytetów, robienia porządków w pokoju, pakowania plecaka na następny dzień, wyznaczania sobie celów czy tworzenia listy rzeczy do zrobienia. Każdy z tych tematów jest ciekawie i przejrzyście zaprezentowany na osobnej rozkładówce, zawierającej ilustracje z dymkami (przedstawiające scenki z życia rodzinnego lub szkolnego) oraz schematyczną instrukcję działania w kilku krokach. Na końcu książki zamieszczone są wskazówki dla rodziców.

Wartościowa, pełna przydatnych wskazówek i pomysłów książka. Okładka twarda, szyta. Polecam.