
Autor: Alex Christofi
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Alex Christofi jest brytyjskim autorem i redaktorem książek. „Dostojewski” to jego pierwsze dzieło non-fiction. Podejmuje próbę stworzenia portretu wielkiego pisarza, posługując się dosyć ciekawą techniką. Łączy fakty z fragmentami prozy Dostojewskiego, które noszą znamiona autobiograficzne. Efektem jest opowieść fabularyzowana, zawierająca dialogi i barwne opisy miejsc.
Poznajemy młodego Dostojewskiego, który po śmierci matki przenosi się do Petersburga. Uczy się w szkole wojskowej, ale najważniejsze są dla niego książki. Rozpoczyna pracę kreślarza, jednak szybko z niej rezygnuje, chcąc całe życie poświecić wyłącznie literaturze.
Żebrze o pieniądze u ojca, który po pożarze rodzinnego dworku i śmierci żony staje się pijakiem i rozpustnikiem. Umiera w dziwnych okolicznościach, może zabity przez chłopów, nad którymi się znęcał. To właśnie ojciec jest wzorem charakterystycznej postaci, bohatera prozy Dostojewskiego – człowieka naznaczonego śmiercią.
Książka jest ciekawa i czyta się ją bardzo dobrze, może dlatego, że nie aspiruje do miana pracy naukowej. Układ treści jest chronologiczny.
Polecam. Oprawa twarda, szyta, przypisy końcowe, bibliografia angielska i polska, indeks.

Autorka: Charlotte Grossetête
Wydawnictwo Jedność
Charlotte Grossetête jest francuską autorką książek dla dzieci. W najnowszej książce prezentuje piętnaście sylwetek świętych. Czytelnicy poznają między innymi św. Piotra, św. Marcina, św. Genowefę, św. Otylię. Św. Franciszka z Asyżu, św. Ludwika i św. Teresę z Avili.
Na dwóch stronach autorka opisuje sylwetkę świętego, posługując się cytatami z Pisma Świętego. Następnie przedstawia jego krótki profil, najbliższą rodzinę, przyjaciół, zawód, talenty, chwile słabości i siły, tytuły przyznane przez Kościół, najważniejsze dzieła, ciekawostki, wizerunki świętego w sztuce sakralnej oraz linię czasu, pozwalającą dokładnie określić epokę w której żył, i wreszcie modlitwę do świętego.
Czytelnik znajdzie w publikacji sporą dawkę wiedzy, podanej w sposób uporządkowany i czytelny. Prosta grafika i elementy komiksowe zachęcają do lektury i niespiesznego zagłębiania się w życiorysy tych wielkich ludzi.
Polecam. Oprawa twarda, szyta, matowy papier.

Autorka: Caitlin R. Kiernan
Wydawnictwo: MAG
Czerwone drzewo (The Red Tree, 2009) to druga, obok Tonącej dziewczyny, przetłumaczona na język polski książka amerykańskiej pisarki, pani paleontolog, która od lat 90. znana jest czytelnikom w Stanach Zjednoczonych głównie z prozy utrzymanej w konwencji science fiction i mrocznej fantastyki. Recenzowaną niżej pozycję zapewne należałoby przypisać do nurtu dark fantasy, choć jednoznaczna klasyfikacja nie jest raczej możliwa, a i problematyka dzieła nie skłania do prostych konstatacji.
Już sama forma stanowi niemałe wyzwanie dla czytelnika nieobeznanego z tradycjami powieści XIX i XX wieku. Narratorką jest Sarah Crowe, przeżywająca kryzys twórczy pisarka, która w wynajętym domu wśród dziczy Rhode Island prowadzi dziennik, zamiast uczciwie pracować nad kolejnym dziełem. Sarah jednak w tajemniczy sposób umarła, zaś książka, którą czytelnik trzyma w dłoni to, jak się od razu okazuje, stylizowana edycja odnalezionego manuskryptu tegoż dziennika. Formę dodatkowo problematyzuje fakt, iż do spisywania wrażeń Sarę skłonił znaleziony w starym domu… kolejny rękopis – ten z kolei stanowi zarazem memuary, jak i rozprawę naukową profesora socjologii, który był poprzednim lokatorem i pod wpływem własnych znalezisk i obsesji popełnił samobójstwo. Wszystko zdaje się związane z tytułowym drzewem – starym dębem, który cechuje przede wszystkim jego zwyczajność, co pod wpływem sprytnych rozwiązań narracyjnych C.R. Kiernan jest jednocześnie kuriozalne i niepokojące. Groza tego miejsca daje się wyczuć głównie między wierszami powieści, w dziwacznej atmosferze wokół czerwonego drzewa, które wcale nie jest czerwone od krwi.
Trudno widzieć w tej pozycji wyłącznie horror, jest to bowiem także popis znawstwa i warsztatu autorki. Widać tu tradycje roman noir, książki w książce, powieści o odnalezionych manuskryptach, ale i dobre oczytanie w klasykach gatunku, z H.P. Lovecraftem na czele. Akcja nie toczy się wartko, narratorka pozwala sobie na liczne dygresje, opisy snów i czasem wręcz znudzi lub zniechęci mniej wyrobionych czytelników. Nadto, Sarę Crowe trudno polubić i chyba taki też był zamiar C.R. Kiernan. Sarah bowiem jest cyniczna i złośliwa, bluźni na każdym kroku i przy każdej okazji, wręcz lubuje się w swojej wulgarności. Jest epileptyczką, która zapija chorobę i lekarstwa znacznymi ilościami alkoholu. Zdaje sobie sprawę z powagi problemu, ale ten w jakiś sposób ją definiuje, do swoich negatywnych cech jest więc przywiązana zupełnie jak Dr House i Sherlock Holmes. Ucieczkę od świata spowodował zaś burzliwy i zakończony samobójstwem związek z Amandą, partnerką pisarki. Sarah więc prawdopodobnie obrzydzi lekturę czytelnikom i klasycznych romansów, i ezoterycznych, wciągających tempem kryminałów Dana Browna. Jest to przede wszystkim powieść wymagająca, pełna szczerości i brudu świata, wulgarnego erotyzmu, a także niepokojącej, pełzającej jakby grozy, którą trudno umiejscowić.
Na uwagę zasługuje oszczędna pomysłowość wydania polskiego. Solidną oprawę zdobi tytułowy czerwony dąb na hebanowo czarnym tle – i nic poza nim, analogicznie do poprzedniego horroru wydawnictwa MAG (Ksiąg krwi Clive’a Barkera) i wbrew konwencji przyjętej przez edycje zagraniczne. Stanowczo polecam!

Autorka: Petra Texlova
Wydawnictwo Adamada
Petra Texlova jest czeską pisarką, filologiem, pedagogiem i logopedą. W „Dzieciństwie sławnych ludzi” opisała ponad dwadzieścia pięć sylwetek popularnych muzyków, wynalazców, naukowców, fotografików, malarzy, pisarzy, dramaturgów, kompozytorów, projektantów, aktorów i piosenkarzy.
Czytelnik poznaje miejsce urodzenia bohaterów, dowiaduje się jak spędzali dzieciństwo, czym się bawili i dlaczego stali się sławni. Autorka nie podaje imion i nazwisk. Zostały ukryte pod zakładką. Dzieci muszą zgadnąć, o kim jest mowa. Nie jest to łatwe, bo chodzi między innymi o takie postaci jak: Nefreteti, Hipokrates, czy bracia Wright.
Publikacja jest bardzo czytelna. Przybliża odbiorcom różne dziedziny nauki, a także świat kultury i sztuki. Zachęca do wykonywania prosty zadań i podejmowania działań twórczych. Przedstawia świat w sposób pozytywny, pełen zadziwiających zjawisk czekających na odkrycie.
Polecam. Oprawa twarda, szyta, większy format.